Årsmøtet i Troms Historielag
Skrevet av:
Jon Henrik Larsen
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf.: 957 900 86
Publisert: 28.03.07 kl. 08:43

Årsmøtet 2007 i Troms historielag var lagt til Hotell Maritim på Skjervøy

På bildet: Årbøkene blir presentert: På kne i forreste rekke fra v: Carl Johan Bentsen
med årboka Menneske og miljø i Nord-Troms samt Kystlagets blad, Jarle
Larsen fra Ibestad med årboka Astøingan, Eliseus Rønhaug fra Salangen med
Årbok for Salangen, Elin Myhre fra Sørreisa med årbok for Dyrøy og Sørreisa.
Bak fra v: Sigurd Stenersen fra Harstad med årbok for Harstad, leder Frid
Fenes, Nina Giæver fra Lyngen, Sletten fra Balsfjord, Inger Heimdal fra Bardu
med Bardu historielags medlemsblad, Knut Melangen, og Odd Bjørklo fra
Balsfjord med årbok for Balsfjord.

13 delegater fra hele fylket var samlet da leder, Frid Fenes fra Olderdalen, kunne ønske velkommen. Første post på programmet var et bildeforedrag ved Helge Guttormsen med tittelen ”Mennesker langs to fjorder, - og ei stor øy”, et spennende tema med utgangspunkt i møtet mellom samer, finner og nordmenn – tre stammers møte – om bosetning, tro og overtro – og hva de har etterlatt seg!
Presenterte årbøkene
Deretter var det tid for presentasjon av årbøkene som de forskjellige lagene gir ut. Et røft overslag over hvor mange sider som er trykt i årenes løp, viser et utrolig høyt tall, kanskje over 20 000. Bare årboka for Nord-Troms alene er sannsynligvis kommet ut med mer enn 4 000 sider siden den ble begynt utgitt i 1976. Senja årbok har også et anselig sidetall å skilte med. Siden er flere kommet til: Balsfjord, Salangen, Harstad, Ibestad/Gratangen/Skånland, Sørreisa/Dyrøy. Det er lagt ned mye gratis arbeid og idealisme i disse bøkene. Arbeidet i Nord-Troms Kystlag ble også presentert av Carl Johan Bentsen fra Laukslett.
Etter en nydelig middag bestående av skreimølje, orienterte Eliseus Rønhaug fra Salangen om arbeidet rundt stiftelsen av Troms Historielag, Knut Melangen leste et par fornøyelige stykker fra sine bøker, og så var det allsang.
En betydelig aktivitet
Dagen etter var det duket for årsmøte. Av årsberetninga går det fram at det har vært en betydelig aktivitet i fylkeslaget i løpet av året. Blant annet er det blitt gitt ut infoblad til medlemslagene, det ble utgitt en Tromskalender med skoleliv før 1950 som tema, og det er fokusert mye på å bedre økonomien i laget. Etter et par små justeringer av vedtektene ble valgene avviklet. Frid Fenes fortsetter som leder. Med seg i styret får hun Elin Myhre fra Sørreisa, Sigurd Stenersen fra Harstad, Odd Bjørklo fra Balsfjord, og Carl Johan Bentsen som ikke var på valg i år. Styret konstituerer seg selv. Som utsending til årsmøtet i Landslaget for lokalhistorie, ble Sigurd Stenersen fra Harstad valgt.
Egen bokutstilling
Biblioteket på Skjervøy hadde i anledning årsmøtet laget ei bokutstilling om ”Kystkultur i Nord”. Delegatene var stumme av beundring over arbeidet som var lagt ned og over den tiltalende atmosfæren som rådet i biblioteket. Her kunne noen og hver ha noe å lære!
Besøket i biblioteket ble etterfulgt av et kåseri av Per Bjørkestøl fra Uløybukt som fortalte om hvordan det var å vokse opp i kystkulturen på 1950-tallet. Fornøyelig! Og stor fortellerkunst!
Positivt møte
Årsmøtet 2007 ble avviklet i en positiv og god atmosfære. Noen av lagene har nok ment at det ikke har hatt noen hensikt å stå som medlem av fylkeslaget, men etter denne helga var tvilen blåst vekk. Delegatene forlot hverandre med tro på framtida og med ønsket om å ”spøtte i nævvan” og ta et tak for å rette opp tilliten til laget!
Alle foto og tekst: Jarle Larsen