Lokalhistorie er tiden før og nå. Det betyr at akkurat nå foregår det lokalhistorie i Salangen. Bli med på den, om kort tid, vil du se at det er lurt å ta vare på den nære historien. Hvorfor ikke starte nå? Du kan enkelt registrere deg på dette nettstedet, og få full tilgang på innholdet, dersom du liker å skrive, eller tar bilder fra området, kan du fritt publisere dem her, med fotografens navn og passende tekst til. Plutselig har du en historie. Har du gamle bilder ber vi om at vi får låne dem, så scanner vi dem, og bruker dem her så kan flere lære, og disse kopiene av bildene blir i arkivet. Du kjenner sikkert en ungdom, eller noen, som har foto som hobby, eller er interessert i videofilming; da har du et perfekt utgangspunkt, og det er ikke noe å vente med, Meld deg inn i Salangen historielag, la dette laget bli en aktiv plass for lokalhistorie og identitet.

Kanskje du har noen ideer om aktiviteter utenom de ordinære, som laget har? Dette nettstedet fungere slik at det ligger en database i grunnen, og det betyr at alt som publiseres her blir tatt vare på, selv om det ikke er synlig i øyeblikket. Det kan være aktuelle saker til ulike tider. Med et enkelt tastetrykk kan materialet taes fram igjen; bilder og artikler kan merkes slik at de publiseres innenfor en viss tid, eller til faste tider. På denne måten har historielaget et arkiv, som består.

Vi har bedt om bilder fra Salangen og området som er naturlig for laget. Dette vil alltid være aktuelt. Derfor kan du sende bilder og opplyse om fotografens navn, helst epost og teksten til motivet. Trenger du hjelp til videoredigering kan du få det gjort her. Laget er svært interessert i bilder, tekst og video fra ulike arrangementer, særlig der historielaget er med.

Salangen historielag er organisert i Landslaget for lokalhistorie, som organiserer de fleste historielagene i Norge. Det er en parplyorganisasjon med sekretariat i Trondheim. De gir ut "Lokalhistorisk magasin" og "Heimen", og organisasjonen har gitt ut flere tidskrifter, bøker og annet lokalhistorisk materiale. De ønsker selvsagt fortsatt at folk i Norge skal skrive sin historie; "Levd liv". Slektsgransking og lokalhistorie hører naturlig sammen. Vær med, meld deg inn i Salangen historielag!