Klima- og Miljøminister Tine Sundtoft hilser til Salangen historielag, som i morgen søndag får tildelt årets Kulturminnedagpris. FOTO: BYRÅ
Ministeren med hilsning:
-Gratulere til historielaget

Skrevet av:
Jon Henrik Larsen
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.
Tlf.: 957 900 86
Publisert: 13.09.14 kl. 11:48

OSLO/SJØVEGAN: I morgen søndag braker det løs for markeringen av årets kulturminnedag. Salangen historielag blir i år tildelt årets Kulturminnedagspris på sitt arrangement søndag. Klima- og Miljøminister Tine Sundtoft (bildet) hilser til Salangen.

Ministeren har satt seg inn i programmet som Salangen historielag skal ha i morgen ettermiddag fra kl. 16.00 på Sør Troms Museums avdeling på Lundbrygga på Sjøvegan. - Jeg synes dette ser ut til å være et spennende arrangement der publikum får bli med på et dykk inn i historien, sier klima- og miljøminister Tine Sundtoft, som vil gratulere Salangen historielag både med årets pris og med 30-årsjubileeet i år.
Over hele landet
Kulturminnedagene foregår i hele landet fra 14. til 21. september. Det unike med dagane er at alt er basert på lokalt initiativ, samtidig som det er både en nasjonal og en europeisk begivenhet. Med aktiviteter som spenner fra teater og historiske vandringer til husflidskurs og foredrag om 1814, skal Kulturminnedagene vise fram den brede kulturarven for folk flest. Mange av arrangementene er svært familievennlige og har egne aktiviteter for barn. I Troms er det aktiviteter i Tromsø, Balsfjord, Storsteinnes og Skånland i tillegg til Salangen.
Leder i Salangen Historielag, Eliseus Rønhaug er klar for markering i morgen søndag. FOTO: WENCHE KANSTAD
Gleder seg
Leder i Salangen Historielag, Eliseus Rønhaug gleder seg veldig til morgendagen. - Arrangementet vil konsentrere seg om grunnlovsjubileet sett fra det nordnorske perspektivet, forteller Rønhaug. I tillegg er også viseklubben Baluba med som arrangør, og står for musikken. Også Salangen kommune ved kulturkontoret og Sør-Troms museum er med på arrangementet i morgen.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Leder i Salangen Historielag, Eliseus Rønhaug er utrolig glad for at laget får tildelt Kulturminnedagsprisen for 2014.
Eliseus Rønhaug i historielaget:
- Gledelig og få pris!
Skrevet av:
Jon Henrik Larsen
Tlf.: 957 900 86
Publisert: 09.09.14 kl. 08:20
Oppdatert 10.09.14 kl. 06:06

SJØVEGAN: Kulturvernforbundet har bestemt at Salangen Historielag får tildelt Kulturminnedagsprisen 2014. - Dette er vi svært ydmyk og glad for at vi får, sier leder Eliseus Rønhaug i historielaget.

Kulturvernforbundet har valgt å tildele prisen til Salangen historielag på grunn av deres sterke engasjement for Kulturminnedagene over flere år. Salangen har ikke bare et spennende program i år, men de har vært med på Kulturminnedagene helt siden oppstarten i 1993. Hvert år har de anstrengt seg for å sette sammen et variert og rikholdig program som er tett knyttet til årets tema, og de har også samarbeidet tett med Sør-Troms museum og Salangen kommunes kulturkontor og andre aktører. Kulturvernforbundets styre mener at historielaget har klart å fange selve essensen i hva Kulturminnedagene handler om. - Vi er utrolig takknemlig for å få denne prisen. Vi gjør vårt beste hvert år for å lage et godt engasjement rundt kulturminnedagen. Den betyr mye, og er viktig, sier leder i Salangen Historielag, Eliseus Rønhaug til nettavisen.
Rikholdig program for i år
Utstilling, Prøysen, sang og musikk, og foredrag om «Nød og Død» og Eidsvollgrunnloven sett i et Nordnorsk perspektiv, er alt en del av Salangen Historielag sitt program for Kulturminnedagene 2014. Med varierte program og sin iherdig innsats for å markedsføre Kulturminnedagene mener vi Salangen historielag klarer å nå ut til mange og skape interesse for stadig nye deler av kulturarven i Salangen og Norge. Historielaget feirer også sitt 30-års jubileum i år. Prisen vil bli overrakt på markeringen den 14.september.